Puolueella on väliä

Kuntien yhteisiä asioita hoitamaan valitaan usein tuttuja ihmisiä, joiden mielipiteisiin ja näkemyksiin luotetaan. Silti puolueillakin on väliä. Ennen valtuuston ja kunnanhallituksen kokouksia ja muutenkin pitkin vuotta kokoonnutaan pohtimaan asioita omissa ryhmissä.

Vaaleissa mukana olevilla ryhmillä on omia kriteereitään, millä valitsevat ihmisiä ryhmiinsä. Esimerkiksi Perussuomalaisista lähteneet eivät nyt kelvanneet enää takaisin heidän ryhmäänsä. Niinpä meitä on nyt Muhoksellakin monta, jotka olimme ennen Persuissa, mutta nyt itsekukin, kuka missäkin ryhmässä. Tämä voi äänestäjän kannalta olla hämmentävää.

Minulle jäi kuitenkin monia vaihtoehtoja. Joka tapauksessa en halunnut liittyä enää minkään  puolueen jäseneksi. Halusin mukaan ””sitoutumattomana”. Hain ryhmää, jonka vaaliohjelma oli lähinnä minunkin näkemyksiäni. Arvioin toki myös henkilöitä eri muhoslaisissa ryhmissä. Puolueella on väliä. Se muodostaa myös sen porukan, jonka kanssa asioita valmistellaan ennen kokouksia.

Minä valitsin Vasemmiston yhtäältä Vasemmiston vaaliohjelman perusteella ja toisaalta siksi, että Muhoksen Vasemmistolla on listoilla hyviä tyyppejä, joiden kanssa on mukava toimia.

Hilkka Kiesilä