Avoimet oppimateriaalit hyödyksi

Unesco on vuonna 2019 julkaissut suosituksen avointen oppimateriaalien käytön edistämiseksi. Suomi on vastannut haasteeseen kehittämällä palvelun, jossa voi hakea, löytää ja tallentaa erilaisia digitaalisia oppimateriaaleja. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus ovat kehittäneet ja kehittävät sitä yhdessä sidosryhmien kanssa. Kehitystä koordinoi CSC (Tieteen tietotekniikan keskus).

Avoimilla oppimateriaaleilla tarkoitetaan erimuotoisia digitaalisia opetukseen ja oppimiseen tarkoitettuja oppimateriaaleja. Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi) mahdollistaa oppimateriaalin jakamisen, käytön, päivittämisen ja muokkaamisen.

Nämä materiaalit ovat kaikkien saatavilla olevia oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen tarkoitettuja aineistoja. Palvelussa opettajat voivat esimerkiksi julkaista omia oppimateriaalejaan, löytää ja jatkojalostaa muiden tekemiä materiaaleja sekä hyödyntää niitä eri oppimisalustoissa.

Kaikki koulutusasteet kattava valtakunnallinen palvelu on vapaasti ja maksutta opettajien ja oppijoiden käytettävissä. Palvelun aineistoja voivat kaikki käyttäjät selata ilman kirjautumista.

Toivottavasta palvelua hyödyntämällä saadaan jatkossa säästöjä oppimateriaalien hankinnassa.

Ari Kankaanpää