1.10.2020 ja 25.3.2021

Muistakaa nämä päivämäärät. Näillä päivämäärillä metsäteollisuus ja teknologiateollisuus romuttivat suomalaisen sopimusyhteiskunnan, kun ilmoittivat että eivät tule enää neuvottelemaan valtakunnallisia työehtosopimuksia.

Tämähän on kokoomuksen ja keskustan märkäuni. Näiden puolueiden tavoitteenahan on ollut lopettaa yleissitovat työehtosopimukset. Nyt näiden käsikassarat ovat toteuttaneet tämän tavoitteen kuin hyvin koulutetut puudelit.

Tämä on koe jolla testataan ay-liikkeen voimaa ja yhtenäisyyttä

Tuleva vuodenvaihde näyttää miten kova taistelu on tulossa. Teollisuusliitto on taas etulinjassa puolustamassa suomalaista duunaria. Tästä riippuu leviääkö tämä syöpä kaikille muille sopimusaloille.

On muistettava, että suurin osa työelämän sopimuksista ei ole kirjattu mihinkään lakiin. Nämä asiat poistuisivat: vuorolisät, olosuhdelisät, palveluvuosilisät, luottamusmiesjärjestelmä, arkipyhäkorvaukset, lomarahat, keskituntiansio, palkkataulukot (alakohtaiset minimipalkat), äitiys- ja isyysvapaapalkka, 100 % korvaus viikkoylityöstä ja sairausajanpalkka sairaan lapsen hoitoon. Nämä muuttuvat: sairausajanpalkka lain mukaan (sairastumispäivä ja enintään yhdeksän arkipäivää), vuosityöaika pitenisi 155 – 240 tuntia työajan tasaamisjärjestelmien ja arkipyhäkorvausten poistuessa.

Tässä lyhty oppimäärä muuttuvista asioista jos tätä fiaskoa ei saada torpattua.

Miten tämä liittyy kunnanasioiden hoitoon ja kuntavaaleihin?

Jos työssäkäyvien vuosiansiot putoavat 20 – 30 %, miten se vaikuttaa kunnan verotuloihin? Mitkä palvelut täytyisi lopettaa? Mitä tapahtuu palvelualoille, kun ihmisillä ei ole varaa käyttää niitä? Kaupat, parturit, ravintolat, matkailu jne.

Suomi syöksyisi sisäiseen lamaan. Minusta tuntuu, että porvarien ja elinkeinoelämän tavoitteet eivät ole loppuun asti ajateltuja.

Tässä ajassa on ikäviä kaikuja 30-luvulta

Äärioikeisto on nousussa ja näkyy perussuomalaisten kannatuksessa. Suvaitsevaisuus on pohjalukemissa. Minua pelottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Pitääkö minun lapseni piilotella kuin Anne Frank, jolle kävi loppujen lopuksi huonosti.

Olen itse vasemmistolainen jo useammassa sukupolvessa. Isoisäni taisteli Viipurin rintamalla v. 1918 paremman yhteiskunnan puolesta ja maksoi siitä kovan hinnan mätänemällä pahamaineisella Viipurin punavankileirillä. Ruuaksi joutui etsimään juuria, heinää, puidenlehtiä, matoja jne. Kuin ihmeen kaupalla hän selvisi sieltä elossa kävelevänä luurankona. Ja sitä muistoa minä olen vaalinut koko ikäni.

Meidän sukupolvi ei tiedä mitä vastoinkäymiset on. Mitä meidän isät ja äidit ovat joutuneet kokemaan taistellessaan meille oikeuksia, sillä kasvoton kapitalisti ei anna mitään ilmaiseksi. Meidän on torjuttava äärioikeiston hyökkäys täältä kuntatasolta ylöspäin. On muistettava, että eräs herra hitler nousi valtaan vaaleilla ja kuinkas siinä sitten kävi.

Ari Kauppinen

pääluottamusmies / työsuojeluvaltuutettu